.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رویکرد دوگانه نمایندگان مجلس:
از تصویب کاهش رابطه با انگلیس تا سفر به لندن برای گسترش روابط
سئوال اینجاست که نمایندگانی که روزی دولت را مجبور به کاهش روابط به سطح کاردار می کنند امروز چگونه در مجلس نهم خواستار گسترش روابط آن هم از نوع پارلمانی هستند.

رابطه سیاسی ودیپلماتیک کشورمان با کشورهای غربی از جمله انگلستان همیشه با فراز و فرودهای فراوان روبرو بوده است. نگرانی از رابطه با انگلیس ناشیاز سابقه تاریخی پر از خیانت انگلیس ها در تاریخ ایران است؛ به نحوی که هنوز اینضرب المثل میان ایرانی ها متداول است که کار، کار انگلیسی ها است.

به گزارش شمال نیوز، بعد از تحولات انتخابات سال 88، عده ای از نمایندگان مجلس شوراي اسلامي در23 دي‌ماه سال 88، يك ‏فوريت طرح قطع رابطه كامل دولت جمهوري اسلامي ايران را با انگليس در دستور كار قرار دادند که سرانجام پس از کش و قوس های فراوان نمایندگان مجلس کلیاتطرح دوفوریتی کاهش روابط با انگلیس را در 6 آذر 1390 با ۱۷۹رای موافق، ۴ رای مخالفو ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۰۱ نمایندگان حاضر در صحن تصویب کردند.
طراحان این طرح علت تصویب این طرح را کارنامه سیاه انگلیس در قبالایران و نقش بسیار مخرب این کشور درحوادث پس از انتخابات سال 88 ذکر می کردند.
بر اساس بر اساساین طرح، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی موظف بود «در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاعاز حقوق ملت بزرگ ایران ظرف دو هفته روابط سیاسی با دولت انگلیس را به سطح کاردار تنزلدهد و روابط اقتصادی و تجاری را به حداقل برساند». همچنین بر طبق «تبصره ۱ این مادهواحده در صورت تغییر سیاست‌های خصمانه کشور مزبور وزارت امورخارجه می‌تواند سطح روابطرا ارتقاء دهد. همچنین تبصره ۲ تصریح دارد وزارت امورخارجه موظف است در مورد سایر کشورهاییکه رفتار مشابه انگلیس داشته باشند».
در نتیجه اینمصوبه سفیر بریتانیا در تهران ملزم به ترک ایران می‌شذ و همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران درلندن نیز به ایران باز گشت.
اما این اقدامپایان کار نبود بلکه هنوز ضرب الاجل مجلس به پایان نرسیده بود که دو روز پس از تصویب طرح کاهش رابطه با انگلیس در مجلس، تجمعی در «اعتراض به سیاست‌ها و رفتارهایانگلستان» در مقابل سفارت این کشور در تهران برگزار شد.
هنوز دقایقی ازبرگزاری این تجمع نگذشته بود که تعدادی از تجمع‌کنندگان با عبور از سد نیروهای پلیسوارد سفارت شده و با پایین کشیدن پرچم انگلیس پرچم ایران را به اهتزاز درآوردند؛ آنهاهمچنین برای ساعاتی باغ قلهک را به تصرف خود درآوردند.
این افراد علتورود به سفارت انگلستان را اعتراض به دست داشتن دولت‌های غربی در شهادت «مجیدشهریاری» از دانشمندان هسته‌ای و همچنین حمایت از مصوبه مجلس جمهوری اسلامی ایران در کاهش سطح روابط دیپلماتیک،می دانستند.
اقدام معدودی افرادخشمگین با انتقاد رهبر انقلاب و رئیس جمهور وقت به عنوان رئیس شورایعالی امنیت ملیمواجه شد؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار 17 مرداد 91 هزاران نخبه و فعال دانشجوییفرمودند: «در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود ولی رفتنشان[به داخل سفارت] درست نبود... با وجود مواضع کاملاً روشن نظام در این زمینه (مجموعه‌هایاستبدادی منطقه)، نباید با کار دیپلماسی سنتی و متعارف مخالفت شود».
وزارت امورخارجه نیز ساعاتی بعد از حمله دانشجویان به سفارت انگلیس در بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسفاز این حادثه، به جامعه جهانی متعهد شد که از جان دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران محافظتبه عمل آورد. در همان حال«ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد همه دیپلمات‌هایخود را از ایران خارج کرده و به دیپلمات‌های ایرانی نیز 48 ساعت مهلت داده تا خاک لندنرا ترک کنند؛ اقدامی که دستگاه دیپلماسی کشورمان آن را «انفعالی و شتاب‌ زده» دانست.
باانتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری، وزیر خارجه انگلیس همگام با دیگر کشورهایاروپایی ضمن تبریک پیروزی وی نسبت به بهبود روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد.دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس هم پس از ارسال نامه‌ای به روحانی در گفت‌وگویی تلفنیاز تمایلش برای بهبود روابط دو کشور با روی کار آمدن دولت جدید در کشورمان سخن گفت.
با سفر روحانی به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و گفت و گوی مستقیم ظریف باهیگ وزیرخارجه انگلیس امید بازگشایی سفارت و آغاز دوباره روابط دو کشور بیش از پیشآشکار شد.
بر همین اساس اواخرمهر ماه سال 92 خبری مبنی بر توافق ایران و انگلیس برای برقراری روابط دیپلماتیک وبازگشایی مجدد سفارتخانه‌ها از طریق«انتخاب کاردار غیر مقیم» پس از دو سال قطع رابطهرسمی بین تهران - لندن منتشر شد.
این خبر ابتدااز سوی انگلیسی ها منتشر شد که «ویلیام هیگ» علیرغم تأکیدش بر باز گذاشتن کانال هایارتباطی با ایران گفته بود: ما باید صداقت دولت ایران را کاملاً بسنجیم.
در ادامه این فرآیندایران محمدحسن حبیب الله زاده و انگلستان آجی شارما (AjaySharma) را به عنوان کاردار غیر مقیم معرفی کردند. در نهایت ایران وانگلیس در تاریخ 16 مهرماه توافق کردند ارتباط‌شان را به سطح کاردار غیرمقیم ارتقاءدهند.
وزارت خارجه انگلیسنیز در توئیتر خود اعلام کرد که از اول اسفند 92 رابطه دیپلماتیک غیرمستقیم با ایرانرا متوقف و روابط مستقیم خود با ایران را برقرار خواهد کرد.
روند بهبود روابط انگلستان با ایران ادامه پیدا کردتا اینکه هیئت پارلمانی انگلیس به ریاست «جک استراو» وزیر خارجه سابق انگلیس به تهرانسفر کردند. در سه روز اقامت هیئت پارلمانیانگلستان در تهران دیدارهایی با مقامات پارلمانی کشورمان داشتند. اگرچه این سفرنیز با حاشیه های فراوانی از جمله تهدید یکی از نمایندگان به استقبال از جک استروابا گوجه نیز مطرح شد.
به نوشته تابناک؛ با این حال بعد از این همه ایجاد هزینه؛ نمایندگانمجلس در یک اقدام متقابل و 180 درجه متفاوت با گذشته اعلام کرده اند که هیأت دوستیپارلمانی انگلیس از هیأت پارلمانی دوستی ایران دعوت کرده است تا این هیأت به انگلستانسفر کنند.
نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجیبا بیان این مطلب که سفر هیأت پارلمانی ایران به انگلیس در کمیته سفرهای خارجی مجلسبه تصویب رسیده است، اعلام کرده که هیأت پارلمانی دوستی ایران- انگلیس به دعوتهیأت پارلمانی دوستی انگلستان در آینده نزدیک به این کشور سفر خواهد کرد.
سئوال اینجاست که مجلس هشتم که روزی دولت را مجبوربه کاهش روابط به سطح کاردار می کند امروز چگونه مجلس نهم خواستار گسترش روابط آنهم از نوع پارلمانی است. سئوالی که نمایندگان پاسخ دهند این موضوع است که آیا نقشمخرب انگلیس در ایران کاهش یافته است یا اینکه نمایندگان به اشتباه بودن کاهش رابطهبا کشورها از طریق تصویب قوانین پی برده اند.
مطمئناً هیچکس با گسترش روابط با کشورهایدیگر از جمله گسترش روابط پارلمانی که موجبات نزدیکی بیشتر ملت ها به هم می شود،مخالف نیست. اما همه با برخوردهای انفعالی و احساسی با منافع ملی مخالف هستند. درواقع چه می شود که یک روز انگلیس دشمن و مخرب و روزی دیگر دوست و همه آماده سفر بهلندن!


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.065 seconds.